Abstract
Die mittlerweile diversifizierte und heterogene Korpuslandschaft ist auch von Korpora gesprochener Sprache geprägt. Autobiographische Erzählungen stellen einen Untersuchungsgegenstand dar, der in den unterschiedlichsten Forschungsrichtungen analysiert worden ist; unterbeleuchtet bleibt allerdings deren Einsatzpotenzial in DaF. Im Fokus des vorliegenden Artikels steht ein spezifischer Typ von Korpora gesprochener Sprache, d.h. autobiographische Korpora. Wie die Beiträge der vorliegenden Themenausgabe zeigen, stellt deren Gebrauch in der Unterrichtspraxis einen Mehrwert sowohl für Lernende als auch für Lehrende dar. Im Zentrum des Interesses steht somit die vielfältige und fruchtbare didaktische Anwendung von autobiographischen Korpora, u.a. zur Analyse der Besonderheiten der Mündlichkeit und zur Reflektion über historisch- und gesellschaftsrelevante Themen.
The contemporary corpus landscape, which is now diversified and heterogeneous, reserves an important place for corpora of spoken language. Autobiographical narratives have been focused on in numerous research fields; however, their potential application to German as a Foreign Language (GFL) remains underexploited. The present article deals with a specific type of corpora of spoken language, autobiographical corpora. As shown by the contributions to this thematic issue, their use in teaching practice has revealed them to be a potentially highly valuable resource for both teachers and learners. The focal point of the present inquiry is thus to investigate how best use can be made of such corpora in pedagogic practice, with a view to optimising their impact and bringing out their multifaceted nature. This encompasses the analysis of orality in various forms and the reflection on topics of historical and social significance.
Keywords: autobiographische Korpora, gesprochenes Deutsch, DaF, autobiographical corpora, spoken German, GFL
How to Cite:
Luppi, R. & Thüne, E. M., (2025) “Autobiographical corpora at the intersection of research, methodology, and DaF didactics: an overview"”, Korpora Deutsch als Fremdsprache 5(1), 1–9. doi: https://doi.org/10.48694/kordaf.4338
Downloads:
Download XML
Download PDF
4 Views
1 Downloads