Abstract
In diesem Aufsatz wird die Hypothese aufgestellt, dass DaF-Lernenden anhand von Korpora und deren Behandlung im Unterricht gezielt ein Sprachverhalten erfahrbar gemacht werden kann, das sie selbst noch erlernen müssen. Dies soll am Beispiel des sprachlichen Ausdrucks von Empathie im Dialog und hier speziell in einigen Interviews, die Eva-Maria Thüne in ihrem Forschungsprojekt zum Kindertransport nach Großbritannien während des Nationalsozialismus geführt hat, empirisch belegt werden. Zu diesem Zweck wird das Thema eingeführt, das Konzept der Empathie linguistisch verortet, das Korpus vorgestellt und schließlich eine erste Typologie empathischen Sprach- und Interviewverhaltens erarbeitet.
In this article, the hypothesis is put forward that GFL learners can be specifically taught language behaviour that they still have to learn themselves by means of corpora and their treatment in class. This is empirically proven using the example of the linguistic expression of empathy in dialogue and here specifically in some interviews conducted by Eva-Maria Thüne in her research project on Kindertransport (the transport of children to Great Britain during National Socialism). To this end, the argument is introduced, the concept of empathy is located linguistically, the corpus is presented and finally an initial typology of empathic language and interview behaviour is developed.
Keywords: Kindertransport, sprachliche Empathie, narrative autobiographische Interviews, Korpusarbeit im DaF-Unterricht, linguistic empathy, narrative autobiographical interviews, corpus-based lessons in German as a foreign language lessons
How to Cite:
Koesters Gensini, S. E., (2025) “The didactic potential of corpus-based conversation analysis in university-level German as a Foreign Language (DaF) Teaching: Expression and effect of verbal empathy in the narrative interviews Flight and Emigration to Great Britain by Eva-Maria Thüne”, Korpora Deutsch als Fremdsprache 5(1), 55–70. doi: https://doi.org/10.48694/kordaf.4319
Downloads:
Download XML
Download PDF
1 Views
0 Downloads